...

Trápí vás nebo vaše děti rýma a nachlazení? Máte pocit, že období podzim–zima vaše rodina každoročně pronemocní? Jíte dostatek ovoce, zeleniny, pravidelně zařazujete vitamíny, a přesto to nepomáhá. Zkuste změnu v jídelníčku, budete překvapeni. Klíčem ke zdraví je správně vytvořená imunita, kterou můžeme posilovat přírodními i umělými způsoby. Bohužel některé věci v našem životě, ať už se jedná o zvyklosti, nebo například o potraviny, naši imunitu zpětně oslabují. Jednou z nich je bílý cukr. Ptáte se proč?

Co jsou to vlastně cukry

Odpovězme zeširoka – k čemu jsou vlastně dobré cukry? Cukry neboli sacharidy představují důležitou složku naší potravy, protože jsou hlavním zdrojem energie. Bez cukrů nelze žít, což ale neznamená, že nelze žít bez cukru. V naší společnosti zní tohle tvrzení troufale, mnoho lidí dokonce pobouří. Cože, bez cukru? A co si dám do čaje? Z čeho upeču koláče? Děti přeci cukr potřebují a sladké milují.

Bez cukru si mnoho lidí nedokáže život představit, ale proč? Protože na základě zkušenosti zaměňuje „cukr“ za „sladkou chuť“. Nesladitstrawberry-182854_640 cukrem neznamená nejíst sladké ani pít hořký čaj. V lepším případě si běžný spotřebitel představí jedinou možnou náhradu cukru – umělá sladidla. Lze vůbec sladit nějak jinak? A proč se vlastně cukru vyhýbat?

Cukr je produkt obsahující téměř čirou sacharózu (druh sacharidu) a žádné živiny. Toho, co je cukrové řepě nebo třtině cenné, tedy melasy, se při výrobě zbavujeme jako odpadního produktu. U nás nejpoužívanější cukr, sněhobílý (rafinovaný), je zbaven veškerých živin právě proto, že je zbaven melasy. Rafinovaný cukr je někdy nazýván bílým jedem, protože kromě toho, že tělu neprospívá, mu i škodí – okyseluje organizmus a při dlouhodobé konzumaci odbourává některé minerály.  A právě tím oslabuje naši imunitu – přijímáním cukru naše tělo nic nezíská, ale naopak ztrácí.

Pokud se vám tato teorie příčí, vzpomeňte na dnes snad již dostatečně prokázanou souvislosti mezi konzumací sladkostí u dětí a hyperaktivitou – doporučení na omezení sladkostí je častou radou, kterou slýchají rodiče hyperaktivních dětí v pedagogicko-psychologických poradnách. Cukr totiž umí také rychle rozpohybovat hladinu krevního cukru, zvyšuje produkci adrenalinu, a tím přispívá k hyperaktivitě. Bohužel většina rodičů pak v dobré víře zakáže svým dětem sladké obecně.

Vyřadit z jídelníčku cukr se zdá být složité, zejména proto, že většina z nás nikdy jiné sladidlo nepoužívala. Kdo si dovede představit vanilkové rohlíčky bez bílé vrstvy moučkového cukru, nebo bábovku neposypanou cukrem?

Omezte příjem cukrů

Chceme-li přispět svému zdraví omezením cukru, budeme čelit nejen předsudkům v okolí, ale také četným reklamám, které ztotožňují cukr se šťastnými vzpomínkami na dětství. V dnešní společnosti však nepřijímáme cukr pouze konzumací sladkostí, cukr obsahuje i pečivo, těstoviny a další produkty, u nichž bychom ho nečekali. Proto platí, že ani cílenou úpravou jídelníčku z něj cukr úplně neodstraníme.

bee-203415_640Jak ale vůbec začít? Zlaté pravidlo říká, že bychom neměli pít slazené nápoje – ačkoli je přirozené, že upřednostňujeme sladkou chuť, lze podíl cukru ve stravě nebo tekutinách začít snižovat postupně, což je osvědčený návod nejen pro cukr, ale i například pro sůl.

Kamenem úrazu je pečení – drtivá většina všech receptur stojí na cukru. Můžete ho zkusit nahradit rapadurou, což je sušená třtinová šťáva (lze ji koupit v prodejnách zdravé výživy, biopotravin nebo na internetu), nebo nebojíte-li se experimentovat s poměrem jednotlivých surovin, pak i rostlinnými slady – agávovým, ječným nebo například rýžovým sirupem.

Děláte-li palačinky, zkuste je osladit až na talíři, a to javorovým sirupem. Pečete-li perník, použijte třtinový cukr (který je méně škodlivý než bílý cukr, ale přesto se jedná pouze o menší zlo). Do pudingů dejte agávový sirup, moučníky můžete osladit například sušeným ovocem povařeným v ovocné šťávě, například moštu. Každé přírodní sladidlo chutná trochu jinak, vaše chuťové zážitky tak budou mnohem rozmanitější.

Pokud nevěříte, že bez cukru si lze na sladkém pochutnat, zkuste si vytvořit povidla – vezměte si nesířené sušené švestky, povařte je doměkka ve vodě a rozmixujte dohladka. Rozdíl v chuti od „klasických“ povidel nepoznáte, přitom tato domácí povidla budou pro vaše tělo mnohem prospěšnější.

Zejména pak pro děti se doporučuje omezit konzumaci naprosté většiny sladkostí, které lze najít v regálech se sušenkami, čokoládami, ale i snídaňovými cereáliemi. Kromě nadměrného množství cukru obsahují i další látky, pro děti nevhodné. A chcete-li svému dítěti koupit sladkost, nezoufejte, jde to – jen musíte v regálech pořádně hledat.

Omezením cukru přispějete nejen svému zdraví, ale i vaší chuti – naučíte se rozlišovat mnoho odstínů sladkosti a možná sami poznáte, že kvůli cukru byla dříve chuť sladkých jídel jednotvárná a fádní.