Životní styl

Jaké změny vás čekají v e-shopech od letošního ledna?

Nákupy na internetu se staly běžnou součástí našich životů, bez e-shopů, online srovnávačů cen, slevomatů nebo jiných podobných serverů si už nedokážeme život ani představit. Při vybírání vhodného dárku už netráví většina z nás hodiny v nákupních centrech, ale doma před obrazovkou… Od Nového roku došlo k několika změnám v oblasti nakupování na internetu, víte, jak se změnila vaše práva a povinnosti?

Reklamace

Nový občanský zákoník už nepracuje s termínem záruka, ale zákonná odpovědnost za vady u spotřebního zboží. Co se tím pro spotřebitele mění? Uplatnit vadu u spotřebního zboží můžete stále po dobu dvou let od nákupu, tuto dobu však může prodejce prodloužit – stačí to uvést na obale nebo návodu k výrobku. Pro úplnost dodejme, že tato lhůta platí od doby, kdy zboží fyzicky přijmete (nikoli kdy ho objednáte nebo zaplatíte).

Důležité je, že prodejce zodpovídá za to, že zboží nemá vady. Pokud však vady má, můžete vy jako zákazník požadovat po obchodníkovi výměnu zboží nebo opravu. Pokud ani jeho z toho možné není, může vám být nabídnuta sleva.

Na vyřízení reklamace má prodejce stále 30 dnů. Prodejce přitom po vás nemůže požadovat, aby reklamované zboží bylo opatřeno původním obalem.

Odstoupení od smlouvy

Zákazník se může nově rozhodnout do 14 dnů, že od kupní smlouvy bez udání důvodu odstupuje – zásadní je to, aby do 14 dní své rozhodnutí prodejci odeslal (ještě v loňském roce se tato lhůta týkala přijetí tohoto rozhodnutí prodejcem, nyní vychází vstříc spotřebiteli). Šaty, které nepadnou nebo se náhle znelíbí, tak mohou bez problémů putovat k prodejci zpět.

O této možnosti vás musí navíc prodejce upozornit – pokud tak neučiní (například formou obchodních podmínek), prodlužuje se tato lhůta na 1 rok, což je pro zákazníka výhodné.

Pokud od smlouvy odstoupíte, musíte 14 dní od data odstoupení odeslat zboží prodejci zpět. Prodejce vám na oplátku musí vrátit vaši platbu také do 14 dní od odstoupení od smlouvy, ovšem jen za předpokladu, že už doručené zboží přijal nebo že jste mu poslali potvrzení o odeslání. Vrátit peníze by vám měl obchodník stejnou cestou, jakou je přijal.

Obchodník je navíc povinen uhradit nejlevnější možné náklady na dopravu zboží (jedná se o nejnižší dopravné nabízené v daném e-shopu).

Co se mění v samotných e-shopech

E-shopy musely na změnu danou novým občanským zákoníkem reagovat, a proto ke konci roku změnily své obchodní podmínky, nebo tak horlivě činí teď. Na stránkách e-shopu by měl být pro vás coby zákazníka také formulář ke stažení o odstoupení od smlouvy.

Mohlo by zaujmout...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

17 − four =