Výživa

Kolik dají české rodiny měsíčně za potraviny?

Potraviny tvoří podstatnou část rozpočtu českých rodin, zejména rodin s dětmi.  Pro 35% Čechů představují největší náklad ze všech, pro 40%  je to druhý největší výdaj po nákladech na bydlení. Jak velkou částkou na měsíc tedy české rodiny na nákup potravin disponují? Průzkum ukázal, že nejobvyklejší částkou, kterou utratí za jídlo  měsíčně téměř  45% dotázaných, je 3 až 5 tisíc korun.

Téměř čtvrtina rodin disponuje měsíčně s výdaji za potraviny vyššími než 6000 Kč, oproti tomu více než 12% dotázaných si musí vystačit s méně než 3000 Kč. Průzkum provedl mezi dvěma tisíci dotázaných web www.modrykonik.cz.

Z průzkumu dále vyplnilo, že téměř polovina domácností s dětmi dělá 1x týdně větší nákup /46,5%/.  Přes 24% rodin chodí na větší nákup častěji, naopak 10% se spokojí s větším nákupem jen 1x za měsíc.

Zhruba polovina respondentek nakoupí všechno v jednom obchodě, polovina maminek obejde více obchodů, aby nakoupily co nejlevněji zboží podle aktuálních slevových akcí.  Stejný poměr pak platí i u věrnosti oblíbeným značkám. 51% respondentek nakupuje své oblíbené značky potravin bez ohledu na jejich  momentální cenu, 49% dotázaných se striktně řídí výší částky na cenovce  a nakupuje jakékoliv zboží požadovaného druhu,  které vyjde co nejlevněji.  Slevové letáky zaplavují schránky čím dál častěji a ve větší míře, loni bylo rozneseno nejvíc letáků za posledních 20 let. Jedna z významných distribučních společností roznesla jen v říjnu neuvěřitelných 190 milionů kusů letáků.

Kromě letáků se prodejci se často snaží upoutat pozornost nakupujících k různým druhům zboží a co nejvíce zvýšit jejich útratu přímo v obchodě. Využívají nejrůznější zvýraznění, reklamní akce v místě prodeje, nezvyklé řazení zboží, lákadla na poslední chvíli u pokladen.  Nejlepší cestou, jak odolat výdajům za nepotřebné věci, je udělat si dopředu nákupní seznam.  Alespoň občas si takto své nákupy předem rozpracuje více než 80% dotázaných.

nakupy-potravin

Mohlo by zaujmout...