...

Uvažujete o tom, jak shodit kila nabraná během svátků a zároveň máte po Vánocích hluboko do kapsy? Zkuste začít běhat.

Než přejdeme k tomu, proč začít běhat, věnujme se napřed důvodům, proč většina lidí běhat nikdy nezačne. Lidé si často myslí, že běh je pro začátečníka těžký sport – nikdo nechce zahájit nový rok ufuněný s píchavou bolestí v boku. Někdo nemůže nalézt vhodný terén – klidná silnice je příliš tvrdá a do lesa se za brzkého stmívání také nikomu moc nechce. A co teprve pohledy kolemjdoucích?

Jak správně začít s během

Také patříte k těm, kteří se běhat z některého z výše uvedených důvodů zdráhají? Pak vězte, že začít běhat neznamená uběhnout 30 minut v kuse, naopak. Pro netrénovaného člověka se doporučuje věnovat běhu 2–3x 30 minut týdně, přičemž se ale zezačátku vůbec nejedná o běh, ale o indiánský běh, tedy chůzi kombinovanou s během. Při svém prvním tréninku si vyjdete ostrou chůzí, půjdete zhruba 9,5 minuty a 30 vteřin poběžíte, poté opět přejdete do chůze. Tento cyklus opakujete třikrát. V dalším týdnu prodloužíte mírně dobu běhu na úkor chůze, a takto pokračujete dál, až se po zhruba 9 týdnech dostanete na souvislých 30 minut běhu.

Proč nemůžete běhat rovnou? Protože na to vaše tělo není zvyklé a potřebujete zpevnit vazy a šlachy, abyste si neublížili. Navíc se touto postupně zvyšující se zátěží vytvoří i potřebné svaly a nebude vás vůbec píchat v boku. A z běhání se stane příjemný zvyk, půlhodinové tréninky se stanou běžnou součástí vašeho týdne.

Co je k běhu potřeba?

Co se terénu týče, je třeba jeho výběr přizpůsobovat botám, které máte. Samozřejmě pokud s během začínáte, nemusíte si hned kupovat běžecké boty, ale až nabydete dojmu, že vás běhání baví a chcete u něj zůstat, byste do nich investovat rozhodně měli. Pro začátek si vystačíte se sportovními botami o číslo většími, než je vaše běžná velikost – noha se při zátěži zvětšuje a mohli byste si způsobit nehezké podlitiny pod nehty. Boty jsou jedinou větší investicí, která je s během spojená, jinak žádné speciální vybavení nepotřebujete.

A co se týče pohledů kolemjdoucích? Uvědomte si, že ten, kdo vás míjí, neví, zda máte za sebou sto metrů nebo pět kilometrů, a tak jsou vaše obavy zbytečné. Můžete zkusit běhat i ve dvojicích nebo se psem či s kočárkem, spojíte tak příjemné s užitečným.