Výživa

Paleodieta – dieta ze starší doby kamenné

Co se vlastně skrývá za pojmem „Paleodieta?“ Existují o ní dokonce samostatné webové stránky, v angličtině stejně tak i v češtině. Paleodieta se, jak už sám její název napovídá, inspiruje ve starší době kamenné neboli paleolitu.

Dieta z dávných časů

Její zastánci tvrdí, že pokud se budou dnešní lidé stravovat stejně jako jejich dávní pravěcí předkové, budou také stejně zdraví. Paleodieta vychází z domněnky, že od té doby sice uplynulo dva a půl milionu let, ale že lidské geny se ve skutečnosti na rozdíl od jídelníčku příliš nezměnily. Argumentují např. tím, že předkové neznali rakovinu, cukrovku, vysoký krevní tlak, ale třeba ani schizofrenii. Paleodieta tedy vychází z toho, jak se žilo v pravěku, kdy se lidé živili zejména lovem divokých zvířat a také sběrem plodů a dalších částí rostlin. Naopak neznali potraviny jako je mouka, ani cukr.

Pryč s cukry a alkoholem

Jak má vlastně vypadat takový jídelníček, aby odpovídal pravidlům paleodiety? Trochu napoví už název, pod kterým ji také můžeme vyhledat, říká se jí totiž také tuková dieta. Obsahuje, Všeho moc škodí, ani s paleodietou to nepřehánějteve srovnání s dnes doporučovanou zdravou výživou, větší množství masa a tuků živočišného původu.Zastánci této diety označují za nevhodná jídla především: mléčné výrobky, luštěniny, obilniny, rafinované oleje, cukry stejně tak i alkohol či průmyslově vyráběné potraviny. Maso se naopak doporučuje jíst včetně vnitřností, které jsou zdrojem vitamínů skupiny B. Počítá se i s vařením, tedy tepelnou úpravou stravy, i když v pravěku se strava takto neupravovala. K pití se doporučuje voda, či bylinné čaje.

Hlavní zásada hlásá: měli byste jíst jen potraviny, pro které bylo lidské tělo vyvinuto a které se jedly po dobu několika milionů let. Ty, které přišly až s rozvojem zemědělství, jsou podle této teorie zdraví škodlivé. Osobně se mi moc nezdá tvrzení, že může být pro náš organismus a naše zdraví tak prospěšné, jíst podle těchtokritérií. V něčem by nám však tato „dieta“ mohla být přeci jen inspirací. A to například v omezení spotřeby volných cukrů, zejména různých sladkostí, spotřeby rafinované bílé mouky a také ve zvýšení přísunu vlákniny v ovoci a zelenině.

Mohlo by zaujmout...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

ten + twenty =