...

Už jste slyšeli o pánevním dnu? Pokud ano, možná patříte k té menšině, která ví, co je pánevní dno a k čemu slouží. Pro všechny ostatní, a to nejen pro těhotné ženy nebo maminky těsně po porodu, jsme připravili tento článek.

Co je pánevní dno

Jedná se o svalovou skupinu nacházející se na samém konci naší pánve, někdy je připodobňováno k jakési svalové misce. Není vidět, ale lze posilovat, neposílíte ho však v posilovně, ale spíše během Pilatesu nebo prováděním rehabilitačních cviků.

Pánevní dno najdete v každém lidském těle, v mužském i ženském. Bohužel mu není věnována potřebná pozornost, vyjma některých kurzů předporodní přípravy a poporodní rehabilitace. Je to totiž právě pánevní dno, kterým je dítě vytlačováno z dělohy ven a které by žena měla aktivovat, když při porodu slyší „Tlačte!“. Pánevní dno má ale mnoho jiných funkcí, v našem životě naprosto zásadních.

K čemu slouží pánevní dno

  1. Pánevní dno drží naše vnitřní orgány a podílí se tak na celkovém držení těla.
  2. Stabilizuje páteř v bedrech tím, že vytváří správný nitrobřišní tlak.
  3. Pomáhá stabilizovat střed těla – systém hlubokých, ale nesmírně důležitých svalů.
  4. Podporuje vnitřní orgány a drží je na správném místě, čímž přispívá k jejich správné funkci. Mluvíme v této souvislosti nejčastěji o ženských orgánech a střevech.
  5. Podílí se na udržení moči i stolice.
  6. Pomáhá při porodech.
  7. Pomáhá odstranit sexuální dysfunkce a zvýšit sexuální prožitek.

Jak poznat, že pánevní dno nefunguje tak, jak má?

Pokud pánevní dno vědomě neprocvičujete, jako každý jiný sval ochabuje. Ačkoli nepociťujete žádné problémy nyní, v budoucnu se s nimi s největší pravděpodobností setkáte. Může se jednat o inkontinenci, bolesti zad, stejně jako sexuální dysfunkce u mužů nebo problémy s prostatou.

Pánevní dno nefunguje správně, pokud:

  • dojde při zakašlání nebo kýchnutí k úniku moči,
  • dojde k úniku moči také, když se pořádně zasmějete,
  • nejste spokojeni se svým prožitkem při sexu,
  • při porodu jste měla problém „vytlačit“ dítě.

Lze pánevní dno cvičit?

Cviky na posílení pánevního dna, stejně jako celé oblasti středu těla jsou součástí cvičení Pilates, ale nejen jeho. Měly by být součástí předporodních kurzů a obecné přípravy k porodu, stejně jako by měly být doporučovány rodičkám po porodu.

Cviků na pánevní dno je celá řada a jsou možná obtížné v tom, že jejich provádění není vidět, nemůžete tak kontrolovat správnost provedení. Na druhé straně může být tento rys i výhodou, protože cvičit můžete kdykoli a kdekoli – doma v posteli, v tramvaji, při jízdě autem nebo při chůzi. Pro cvičení pánevního dna neexistují zdravotní ani věková omezení, cvičit může kdokoli a kdykoli.