...

Nohy jsou bezkonkurenčně na prvním místě, co se intenzity zatěžování týče. Na lidském těle neexistuje žádná jiná oblast, která by byla tak namáhaná. Jakými nejčastějšími prohřešky se proti našim chodidlům proviňujeme a jak jim můžeme naopak ulevit?

Vysoké podpatky, úzká špička

Na prvním místě, co se negativních vlivů na lidské chodidlo týče, jsou samozřejmě nevhodné boty. A mezi nimi na celé čáře vítězí boty na jehlách, vysokých podpatcích nebo s úzkou špičkou. Co je v módě, nemusí být vždy zdraví prospěšné, a v případě obouvání to platí dvojnásob.

Chůze na podpatcích má hned několik negativních efektů: povolené hýžďové svaly, přetěžované kyčle a krční obratle. Proč to? Protože chůze na podpatcích je nepřirozená, a tělo se jí musí přizpůsobit – místo toho, aby chůze prospívala našemu zdraví, je chůze s podpatky lekcí toho, jak se správné návyky v oblasti motoriky a lokomoce odnaučit. Netrpí však jen ploska nohy a velké klouby, ale také prsty na nohou, které se začínají deformovat.

Co dalšího ničí naše nohy

Daleko více než vysoké podpatky ničí naše nohy nepřiměřeně vysoká hmotnost, tedy nadváha. Noha je, stejně jako ruka, nesmírně složitý orgán, který má celou řadu funkcí. Aby mohl člověk chodit vzpřímeně, potřebuje k tomu nástroj v podobě lidského chodidla. Aby noha dobře sloužila, musí být vystavena správným podnětům a musí se správně vyvíjet.

Dalším faktorem, který lze při troše snahy zmírnit, je nesprávný způsob chůze nebo nevhodně vybraná obuv. I ortopedické vložky v botách mohou škodit, pokud jsou nekvalitní.

Jak o nohy správně pečovat

Nohy jsou sice nejnamáhanější, ale také snad nejopomíjenější částí lidského těla. Bereme je jako samozřejmost, dokud dobře slouží, a jsme ochotni pro ně něco udělat, až když se objeví první problémy.

Vašim chodidlům prospěje samozřejmě v prvé řadě snížení váhy, trpíte-li nadváhou. Dalším krokem je výběr kvalitní obuvi a používání správných ortopedických vložek. Co může udělat každý z nás a co nestojí nic, je pravidelná péče včetně cvičení. Jak na to?

  • Každý večer omyjte unavená chodidla střídavě studenou a horkou sprchou.
  • Masážním míčkem (plastový míček se zaoblenými ostny) chodidla během koupele namasírujte.
  • Cvičte cviky na nožní klenbu  – choďte střídavě po špičkách a po patách, choďte po vnějším oblouku chodidla, choďte někdy naboso na nerovném terénu (ideální je písek nebo kamínky), snažte se prsty uchopit drobné předměty ze země, snažte se svými prsty na noze zamávat, nebo je roztáhnout co nejvíc do široka. Dalším účinným cvikem je vsedě spojit chodidla ploskami a takto spojené je zvedat.

Cviků na nožní klenbu existuje mnoho a efekty se dostaví brzy – budou vás méně bolet záda a krk, nebudete mít pocit těžkých nohou a nebudou vám otékat.