...

Naši předkové rozhodně jedli zdravěji, přestože i oni považovali vánoční svátky za čas hojnosti. Jejich tabule měla nabízet devatero druhů jídel, něco od všeho, co se v roce urodilo. Nesměl chybět chléb, v bohatších rodinách vánočka, česnek a cibule. Jak to udělat, abychom se drželi tradice a přitom uvařili i na Vánoce nejen chutně, ale i zdravě? První zmínky o kaprovi jako vánočním jídle pocházejí až ze 17. Století a to pouze v rybníkářských oblastech, nebo movitějších rodinách, kde se na jídelníčku mimo jiné objevovali i šneci, nebo vinná klobása. Více se zvyk, podávat na štědrovečerní večeři rybu, rozšířil mezi lidmi až v 19. Století.

Štedrovečerní večeře

Nebyl to ale kapr smažený, jak jej známe my, ale vařený načerno a později i namodro. Pokud si tedy letos chcete připravit Vánoce zdravější, buďte skutečně tradiční a zkuste se vrátit k těmto způsobům úpravy. Jestli si však svou štědrovečerní večeři bez smaženého kapra neumíte představit, zvažte alespoň, zda neobětujete v rámci svého zdraví klasický trojobal z mouky, vajíčka a strouhanky a nezkusíte kapra připravit na přírodní způsob. (Smaženého kapra můžete nahradit třeba i pečeným lososem). Samotný kapr, stejně jako další sladkovodní ryby, patří totiž k potravinám, které našemu zdraví prospívají, jeho maso představuje vyvážený celek s obsahem lehce stravitelných bílkovin, nízkým obsahem tuků a obsahem všech esenciálních aminokyselin. Kapří maso, stejně jako maso všech ostatních sladkovodních ryb, je současně také významným zdrojem mnoha minerálních látek a vitamínů.

I nepostradatelný bramborový salát můžete odlehčit smícháním, nebo úplným nahrazením majonézy bílým jogurtem. Použijte při jeho přípravě hodně zeleniny, raději čerstvé než sterilované, vynechejte třeba vařená vejce a pokud si neodpustíte uzeninu, použijte drůbeží šunku nebo šunku od kosti. Namísto pikantních dochucovadel je možné přidat zelené bylinky.

Recept na lehký bramborový salát

·    500 g brambor
·    menší sklenička sterilovaného hrášku
·    dvě až tři uvařené mrkve
·    nasekaná česká cibulka (stačí jedna větší)
·   ( 2 natvrdo uvařená vajíčka)
·    2 – 3 lžíce plnotučné hořčice
·    trocha olivového oleje
·    400 g bílého jogurtu
·    Citron
·    sůl, pepř, popř. čerstvé bylinky

Postup: Vařené brambory uvařte ve slupce, nechte vychladnout, oloupejte a přes drátěné kolečko je nakrájejte na kostky. Přidejte na kostičky nakrájená (vajíčka), mrkev, hrášek, cibuli a vše promíchejte. Připravte si zálivku: smíchejte bílý jogurt se 2 lžícemi hořčice, 2 lžícemi citronové šťávy a kapkou oleje. Salát dochuťte solí, pepřem a bylinkami.

Také rybí polévka je velmi zdravá, ale místo klasického zahušťování jíškou to zkuste tentokrát raději s lisovanou zeleninou nebo bramborem.
Snad největším pokušením však o Vánocích skýtají nachystané mísy s cukrovím. Pokud jste si napekli či pořídili zdravější varianty cukroví, tím lépe. Pokud ne, snažte se alespoň držet hesla „Všeho s mírou“. Tradičně se na našem vánočním stole objevují ve větší míře i vlašské ořechy, což je jen dobře. Jsou sice energeticky velmi bohaté, ale také plné minerálů. Jezte hodně ovoce – jablíčka, mandarinky, pomeranče, banány, kiwi.

Zdravé Vánoce

Hlavně nezapomeňte, že jíst se má ideálně v malých dávkách 5 – 6x denně, takže celodenní půst a následné „obžerství“ u večeře není z hlediska zdravé výživy to pravé ořechové. Opravdu tak moc toužíte po zlatém prasátku? Pozor ať místo něj neobjevíte spíše nevzhlednou pneumatiku kolem svého pasu.
Pokud ještě před štědrým večerem, vyrazíte odpoledne na procházku, je vůbec to nejlepší, co jste pro sebe mohli udělat. Prohlédnete si třeba město, pokocháte se vánoční výzdobou, nebo si zajdete do přírody. Pohyb je jedním z nejlepších léků, to je známá věc.

 

christmas-185487_640Na Vánoce hlavně zdraví,
vzácný poklad jak se praví,
štěstí, radost, žádné hádky,
spokojené hezké svátky!

Veselé Vánoce vám přeje

Zdeňka Tomášková