...

Prostředí obchodů a prodejen, kde prodávající nabízí nejrůznější výrobky i služby, znám díky své spletité profesní dráze, dobře z obou stran. Nejen tedy z pozice zákazníka, který nakupuje, ale také z pozice prodávající. Prodávala jsem knihy, sportovní oblečení a potřeby i spotřební materiál do tiskáren.

Docela rozmanité, že? I přes rozdílnost obchodů, kde jsem působila a různorodost zboží, které jsem prodávala, jsou některé věci stejné. Existuje několik druhů zákazníků, a přestože nechci „škatulkovat“ některé typy zákazníků potkáte téměř bez ohledu na typ prodejny a sortimentu. Takový pan „chytrý“ nebo paní „chytrá“ u Vás nejspíš vůbec nic nenakoupí, ale pokud přece, připravte se na vyčerpávající maraton dotazů a pochybností.

Zákazník má vždycky pravdu

Netvrdím, že zajímat se a ptát, je něco špatného. To vůbec ne. Jen u všeho existuje určitá hranice a ta právě pro tento typ zákazníka evidentně neplatí. Pro něj musíte být univerzální poradna a vševěd v jednom. Máte být a jste přeci odborníci ve svém oboru, že?  Tak to byste měli znát naprosto všechno! Nepřichází v úvahu, že byste něco nevěděli, nebo neuměli zodpovědět. Zvláště pokud pan „chytrý“ či paní „chytrá“ vědí něco, co Vy ne! (Případně si to pouze myslí, ale neopovažujte se jim to vymlouvat!) Oni by si to totiž ani vymluvit, ani vysvětlit nedali. Pak už záleží jen a jen na Vaší míře trpělivosti a diplomacie, se kterou takového zákazníka obsloužíte. Tento typ zákazníka také dokáže být velmi nadřazený a nepříjemný. Ovšem v porovnání s rusky mluvícími zákazníky, kterým jste si případně dovolili nerozumět , je to často jen slabý odvar.

Škola života, která naučí

Pokud tedy stojíte na druhé straně pultu, potkáte nejrůznější zákazníky. Povýšené, protivné, nepříjemné, naštvané i arogantní. Nejrůznější typy lidí, povah i nálad. Přes veškerou diplomacii a zdvořilost, se Vám pokaždé a s každým prostě vyjít nepovede. I když máte zrovna neodolatelnou chuť, říci něco pěkně od plic, mlčíte a případně si ještě držíte profesionální úsměv.  To prostě k této profesi patří také. Nechtěla bych si tady ale jenom stěžovat. Většinou jsem měla štěstí na milé, příjemné a pohodové zákazníky. Tak jako Vás reakce a chování lidí dokáže překvapit, zaskočit nebo naštvat a rozhodit, tak stejně dobře umí potěšit, povzbudit a inspirovat. Tu „práci s lidmi“ jsem na tom měla vlastně nejraději. Každá taková prodejní zkušenost, pro mě byla velkou školou. Vždyť málo kde, máte takovou příležitost naučit se jednání s lidmi a vyzkoušet si tolik modelových situací, (které by Vás často ani ve snu nenapadly), než právě v obchodě.

Úcta k práci druhých

Naučila jsem se dívat se tuto profesi jinak. Poznala jsem „zákulisí,“ a o to víc,  jsem pak sama nechtěla být zrovna tou nepříjemnou zákaznicí. Měla jsem a věřím, že mám, díky této zkušenosti více ohledů a pochopení pro lidi „na druhé straně pultu“.  A právě tohle předvánoční období, je pro obě strany dost náročné. Proto ať už jste v pozici zákazníka a zrovna Vás vytáčí, že nemají, co hledáte, nebo Vám nedokážou poradit, zkuste si to nevylévat na prodávajících. Nebo jste potkali ten den dalšího nabroušeného zákazníka? Zkuste být i na něj příjemní a třeba právě Vy mu zlepšíte den.

Pevné nervy při vánočních nákupech, přeji všem!